«Εγώ και η εφηβεία μου»

ΟΜΑΔΑ ΕΜΨΥΧΩΣΗΣ ΕΦΗΒΩΝ

 Το πρόγραμμα «Εγώ και η εφηβεία μου» είναι ένα υλικό που δημιουργήσαμε μετά από συνεχή επαφή και δουλειά με τους μαθητές των Λυκείων τα τελευταία τρία χρόνια. Είναι σχεδιασμένο για να εφαρμοστεί στους μαθητές ενός τμήματος, μια ομάδα δηλαδή που θα συνεχίζει να είναι ομάδα και μέσα στις συναντήσεις μας και θα βιώνει τις αλλαγές που θα προκύπτουν από το πρόγραμμα στο εσωτερικό της.

Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και ενόσω θα υλοποιείται το πρόγραμμα, προβλέπονται και προτείνονται επίσης τρεις συναντήσεις με τους γονείς των μαθητών προκειμένου να δοθεί χώρος ώστε ν’ ακουστούν οι προβληματισμοί και τα ερωτήματα των γονέων των παιδιών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Η πρόταση αυτή αποτελεί μία συνοδεία απαραίτητη στη συνολική υλοποίηση και αποτελεσματικότητα του προγράμματος.

Γενικοί στόχοι του προγράμματος αυτού είναι:

  1. να δοθεί η δυνατότητα στον έφηβο να κατανοήσει καλύτερα τον εαυτό του και να βελτιώσει τις σχέσεις του με τους άλλους και
  2. να μειωθεί η έκφραση αρνητικών συμπεριφορών ανάμεσα στα παιδιά (επιθετικότητα, βία, bullying, αποκλεισμός κλπ.) μέσα από την εξοικείωση με λειτουργικότερους τρόπους διαχείρισης των αρνητικών συναισθημάτων τους.

Ειδικοί στόχοι του προγράμματος είναι:

  1. Να δημιουργηθεί ένα κλίμα εμπιστοσύνης και μοιράσματος ανάμεσα στους μαθητές, να γνωριστούν όλοι με όλους καλύτερα και να εμβαθύνει ο καθένας στο προσωπικό του δυναμικό.
  2. Να βρουν οι μαθητές το χώρο και το χρόνο ώστε να μπορέσουν να εκφράσουν σκέψεις και προβληματισμούς που ενδεχομένως να μη χωράνε στην ώρα του μαθήματος αλλά που μπορεί ν’ αφορούν όλη την ομάδα.
  3. Να εκπαιδευτούν στη λειτουργική επικοινωνία με τους άλλους και στην αποτελεσματική διαχείριση συγκρούσεων, διαφωνιών και δυσκολιών.
  4. Να εξερευνήσουν νέους τρόπους έκφρασης κι επικοινωνίας μέσα στο χώρο του σχολείου.  

Βασική μεθοδολογική τεχνική είναι ο βιωματικός τρόπος δουλειάς που δίνει τη δυνατότητα στον έφηβο να επεξεργαστεί τα βιώματά του και να δημιουργήσει νέες εμπειρίες στην ομάδα, με στόχο την ενδυνάμωση και εμψύχωσή του. Επιμέρους μεθοδολογικά εργαλεία είναι η ανοιχτή συζήτηση, η δουλειά σε μικρές ομάδες, οι ιστορίες, ο συμβολισμός και η ζωγραφική, το παίξιμο ρόλων και η δραματοποίηση, η αυτόματη γραφή και η χρήση οπτικοακουστικού υλικού.

Οι βασικότερες θεματικές ενότητες του προγράμματος θα είναι οι εξής:

  • Ποιος είμαι και πώς με βλέπουν οι άλλοι.
  • Αναγνωρίζω τη διαφορετικότητα – τη δική μου και των άλλων – και την αποδέχομαι.
  • Καταλαβαίνω τον τρόπο που επικοινωνώ με τους άλλους.
  • Μαθαίνω να ξεχωρίζω και να αποδέχομαι τα συναισθήματά μου.
  • Διαχειρίζομαι τις συγκρούσεις που συμβαίνουν μέσα κι έξω μου.

Το τμήμα που θα έχει την ευκαιρία να δουλέψει με το συγκεκριμένο υλικό, θα το επιλέξει το σχολείο σας. Οι συναντήσεις της ομάδας θα είναι εβδομαδιαίες + 1 ημέρα, έτσι ώστε να διευκολύνεται το σχολικό πρόγραμμα.

Η κάθε συνάντηση της ομάδας θα έχει διάρκεια δύο διδακτικές ώρες και το πρόγραμμα θα λήξει με το τέλος του σχολικού έτους.