Μένουμε μέσα…αλλά είμαστε μαζί!
1 Απριλίου, 2020
Ομάδα Συζήτησης και Εποπτείας για Παιδαγωγούς
24 Ιουνίου, 2021
Όλα

Εργαστήρι Μελέτης “ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ Η ΓΝΩΣΗ”

Εργαστήρι μελέτης μέσα από την κλινική του παιδιού 2020-2021
Σπανίως τα σχολικά συμπτώματα αντιμετωπίζονται στην πηγή τους, εκεί που βρίσκουν το πραγματικό αίτιό τους, τις συνθήκες μέσα στις οποίες παράχθηκαν και συνεπώς, τη ριζική και ουσιαστική αντιμετώπισή τους. Η σχολική αποτυχία, οι μαθησιακές δυσκολίες, το άγχος, η αναστολή, είναι μόνο μερικά από τα παραδείγματα που διαταράσσουν τη σχέση του παιδιού με τη γνώση και μάλιστα, σε μια εποχή που χρειάζεται να αναπτύξει εκείνες τις ικανότητες και τους τρόπους που θα του χρησιμεύσουν στην ζωή και την εξέλιξή του.
Στόχος μας είναι να σκεφτούμε πάνω στις δυσκολίες και τις ιδιαιτερότητες των παιδιών στο σχολείο, να μελετήσουμε τα αίτια και τις συνθήκες που τα οδηγούν στην άρνηση, την αποτυχία και την αναστολή, ή καθετί που παρεμποδίζει τη διαδικασία της μάθησης, καθώς και να προτείνουμε ουσιαστικότερες προσεγγίσεις και μεθόδους που να μπορούν να «ξυπνήσουν» την επιθυμία του μαθητή να μάθει, να γνωρίσει τον κόσμο και τον εαυτό του.
Από πού προέρχεται, άραγε, στο παιδί η επιθυμία για γνώση; Για τι είδους επιθυμία πρόκειται; Πώς μπορούμε να την αφυπνίσουμε μέσα στο σχολικό πλαίσιο; Και πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε με ικανοποιητικό τρόπο τα εμπόδια και τους σκοπέλους που αυτή μπορεί να συναντήσει;
Σε καιρούς όπου οι υπάρχουσες παιδαγωγικές μέθοδοι έχουν αποδειχθεί αναποτελεσματικές κι όπου οι σοβαρές ψυχικές διαταραχές στην οικογένεια συναντώνται πλέον καθημερινά, μαζί με την διάλυση των άλλοτε υποστηρικτικών κοινωνικών δεσμών, είναι ανάγκη, περισσότερο παρά ποτέ, να σταθούμε στο παιδί του σήμερα ως ένα μικρό υποκείμενο στην ολότητά του και την ιδιαιτερότητά του, και να δημιουργήσουμε τόπους όπου θα μπορούμε να σκεφτόμαστε, να συνεργαζόμαστε, να προτείνουμε και να αντιμετωπίζουμε από κοινού δυσκολίες και εμπόδια.
Πρόγραμμα:
Το εργαστήριο απευθύνεται σε όσους εργάζονται και δραστηριοποιούνται με παιδιά και εφήβους σε οποιοδήποτε πλαίσιο (σχολείο, δημιουργική απασχόληση, κοινωνικές υπηρεσίες, εκπαιδευτικούς και ψυχοπαιδαγωγικούς χώρους, κ.α.), όπως εκπαιδευτικούς, παιδαγωγούς, ανεξάρτητα από βαθμίδα ή ειδικότητα, φοιτητές, ή απόφοιτους ψυχικής υγείας (ψυχολόγους, ψυχιάτρους, κοιν. λειτουργούς, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές) και έχουν ενδιαφέρον για μια βαθύτερη μελέτη της παιδικής και εφηβικής ηλικίας σε σχέση με την επιθυμία γνώσης, την προσέγγισή της και τα εργαλεία της.
Πρόκειται για μια συλλογική μελέτη σε μια ομάδα 10-15 ατόμων μ’ ένα συντονιστή-ψυχολόγο, που θα περιλαμβάνει την επεξεργασία τόσο της πράξης-απάντησης του ειδικού μέσα από περιπτώσεις και παραδείγματα, όσο και της θεωρητικής κατεύθυνσης που προσανατολίζει αυτή την πράξη.
Η ανάπτυξη του θέματος και η επεξεργασία του σ’ αυτή την από κοινού δουλειά θα εστιάζει στην ανάγνωση και μελέτη κειμένων μέσα από μια βασική βιβλιογραφία (η οποία αναγράφεται στο τέλος του προγράμματος), αλλά και θα εμπλουτίζεται κι από συναφή κείμενα ή άρθρα μέσα σ’ αυτή την εν εξελίξει εργασία.
Το εργαστήρι αυτό προτείνει το άνοιγμα ενός διαλόγου που θα μας επιτρέψει να διαβάσουμε και να προσανατολιστούμε στην κλινική του παιδιού και του εφήβου σε συνάφεια με την επιθυμία για γνώση, δηλαδή μέσα από την εξοικείωση με βασικές ψυχαναλυτικές έννοιες και αρχές, όπως το σύμπτωμα στο παιδί και το παιδικό τραύμα, η επιθυμία στο παιδί και ειδικότερα, η επιθυμία μάθησης, η σημασία της γνώσης και τα εμπόδιά της στο παιδί και τον έφηβο, τα οικογενειακά συμπτώματα και η επίδρασή τους στον ψυχισμό του παιδιού, η αντιμετώπιση μέσα από την κλινική του ιδιαίτερου προς το παιδί και την οικογένεια.
Ημερομηνίες:
Τετάρτη 20:00 – 22:00
25 Νοεμβρίου
16 Δεκεμβρίου
13 Ιανουαρίου
10 Φεβρουαρίου
10 Μαρτίου
7 Απριλίου
12 Μαίου
9 Ιουνίου
Υπεύθυνη συντονίστρια εργαστηρίου:
Ιωάννα Βισβίκη, ψυχολόγος, Επιστ. Υπεύθυνη Κέντρου Πρόληψης.
Τηλέφωνα επικοινωνίας για τους ενδιαφερόμενους: 210 9961000 και 697 36 23 518
Βιβλιογραφία για τη μελέτη:
1.Martine Menes, Το παιδί κι η γνώση, Από που προέρχεται η επιθυμία για γνώση, εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα, υπό έκδοση.
2.Françoise Dolto, Σεμινάριο ψυχανάλυσης παιδιών, Τόμοι Α’, Β’, Γ’, εκδόσεις Εστία, Αθήνα, 2006.
3.Jacques Lacan, Η οικογένεια, Τα οικογενειακά συμπλέγματα στη διαμόρφωση του ατόμου, εκδόσεις Καστανιώτης, Αθήνα, 1987.
4.Sigmund Freud, Ψυχοπαθολογία της καθημερινής ζωής, εκδόσεις Πλέθρον, Αθήνα, 2016.
5.Ρουμελιώτου-Καλεώδη Μαρία, Η καμηλοπάρδαλη τρώει τα φύλλα, Η ψυχανάλυση ενός μικρού παιδιού με φοβίες, εκδόσεις Ποταμός, Αθήνα, 2013.
6.Cordié Annie, Κουμπούρες δεν υπάρχουν, ψυχανάλυση και σχολική αποτυχία, εκδόσεις Ολκός, Αθήνα, 2008.