Μεταμορφώσεις της εφηβείας

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΜΕΛΕΤΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΗΒΕΙΑ – ΚΥΚΛΟΣ Β’

ΜΟΡΙΤΖ: «Γιατί δεν μ’ αφήσατε να κοιμηθώ ήσυχος; […] Διάβασα την εγκυκλοπαίδεια από το Α ως το Ω. Λόγια -μόνο λόγια και πάλι λόγια! Ούτε μια απλή εξήγηση. Ντρέπομαι!- Τι αξία έχει ένα λεξικό που δεν απαντάει στο πιο φλέγον ερώτημα της ζωής;»

Το ξύπνημα της άνοιξης, Φρανκ Βέντεκιντ

«Μεταμορφώσεις της εφηβείας», ή αυτό το παράξενο πέρασμα που αφορά στην έξοδο από την παιδικότητα, το δράμα της σεξουαλικότητας, τη σχέση με τον άλλον του φύλου. Μ’ έναν τρόπο, πρόκειται για την πτώση από τον παράδεισο της παιδικής ηλικίας στον κόσμο του αδύνατου: εκεί όπου το σώμα ξυπνά και η προσχηματισμένη γνώση δεν αρκεί, η ουσιώδης λείπει, και κανείς έχει να τα βγάλει πέρα, καταρχάς, με τον εαυτό του κι έπειτα, με τους άλλους. Έχει να αναλάβει, με τον δικό του τρόπο, τη θεμελιακή του αποτυχία (ποτέ δεν θα είναι τα πράγματα όπως θέλει…), να μάθει να ζει με τις απώλειες, τους αποχωρισμούς, το αίνιγμα, τα ερωτήματα…

Πρόγραμμα:

Το εργαστήριο απευθύνεται σε όσους εργάζονται ή δραστηριοποιούνται με εφήβους σε οποιοδήποτε πλαίσιο (σχολείο, δημιουργική απασχόληση, κοινωνικές υπηρεσίες, εκπαιδευτικούς και ψυχοπαιδαγωγικούς χώρους, κ.α.), όπως εκπαιδευτικούς, παιδαγωγούς, ανεξάρτητα από βαθμίδα ή ειδικότητα, φοιτητές, ή απόφοιτους ψυχικής υγείας (ψυχολόγους, ψυχιάτρους, κοιν. λειτουργούς, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές) και έχουν ενδιαφέρον για μια βαθύτερη μελέτη της εφηβικής ηλικίας και την προσέγγισή της στη σύγχρονη εποχή.

Πρόκειται για μια συλλογική μελέτη σε μια ομάδα 10-15 ατόμων μ’ ένα συντονιστή-ψυχολόγο, που θα περιλαμβάνει τον αναστοχασμό και την επεξεργασία τόσο της πράξης-απάντησης του επαγγελματία μέσα από περιπτώσεις και παραδείγματα, όσο και της θεωρητικής κατεύθυνσης που προσανατολίζει αυτή την πράξη.

Η ανάπτυξη του θέματος και η επεξεργασία του σ’ αυτή την από κοινού δουλειά θα εστιάζει στην ανάγνωση και μελέτη κειμένων μέσα από μια βασική βιβλιογραφία (η οποία αναγράφεται στο τέλος του προγράμματος), αλλά και εμπλουτίζεται κι από συναφή κείμενα ή άρθρα μέσα σ’ αυτή την εν εξελίξει εργασία.

Το πρόγραμμα συνεχίζεται για δεύτερο έτος και οι συμμετέχοντες θα συναντιόνται περίπου κάθε μήνα, στο χώρο του Κέντρου Πρόληψης Ελληνικού Αργυρούπολης, ημέρα Τετάρτη (η ώρα θα οριστεί σε συνεργασία με τους συμμετέχοντες).

Συντονίστρια εργαστηρίου:

Ιωάννα Βισβίκη, ψυχολόγος, Επιστ. Υπεύθυνη Κέντρου Πρόληψης (πληρ. 697 36 23 518)

Δηλώσεις συμμετοχής: 210 99 61 000 και kpiliotropio@gmail.com

Δηλώσεις συμμετοχής έως 20 Οκτωβρίου 2022

Βιβλιογραφία αναφοράς:

1. Σ. Φρόιντ, Τρεις μελέτες για τη σεξουαλική θεωρία, εκδ. Πλέθρον, Αθήνα, 2014.

2. Σ. Φρόιντ, «Περί της ψυχολογίας του γυμνασιόπαιδος», in Το οικογενειακό μυθιστόρημα των νευρωτικών, εκδ. Opportuna, Αθήνα, 2014.

3. Ζ. Λακάν, Πρόλογος στο «Ξύπνημα της άνοιξης» του Φρανκ Βέντεκιντ, in Άλλα γραπτά, εκδ. Seuil, Παρίσι, 1966. (εσωτ. μετάφραση).

4. Φ. Ντολτό, Η ασυνείδητη εικόνα του σώματος, εκδ. Εστία, Αθήνα, 2011.

5. Φ. Βέντεκιντ, Το ξύπνημα της άνοιξης, εκδ. Νεφέλη, Αθήνα, 2008.

6. Συλλογικό, επιμ. Γ. Στεφανάτος, Ψυχανάλυση και εφηβεία, εκδ. Εστία, Αθήνα, 2013.

* Η φωτογραφία προέρχεται από τη παράσταση του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά (2018) “Το ξύπνημα της άνοιξης” του Φρανκ Βέντεκιντ