Ομάδα Συζήτησης και Εποπτείας για Παιδαγωγούς
24 Ιουνίου, 2021
Ομάδα Συζήτησης και Εποπτείας για Παιδαγωγούς
2 Αυγούστου, 2021
Όλα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΜΕΛΕΤΗΣ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ Η ΓΝΩΣΗ

Το Εργαστήρι μελέτης του Κέντρου Πρόληψης Ελληνικού – Αργυρούπολης με θέμα ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ Η ΓΝΩΣΗ, που ξεκίνησε το ταξίδι του πριν από σχεδόν δύο χρόνια, φτάνει σιγά σιγά στο τέλος του. Ένα ταξίδι πλούσιο, γόνιμο, ευχάριστο, αλλά και δύσκολο, απρόβλεπτο, με απρόοπτα, αγωνίες, αποσταθεροποιήσεις και ξαφνικές αλλαγές που έφερε η πανδημία. Μέσα σ’ ένα γενικότερο κλίμα μικρών ή μεγάλων αλλαγών της καθημερινότητάς μας, επιχειρήσαμε να κρατήσουμε ζωντανό το ενδιαφέρον μας, μοιραζόμενοι τους προβληματισμούς μας και τα ερωτήματά μας σε σχέση με τη γνώση στο παιδί: Από πού προέρχεται, άραγε, στο παιδί η επιθυμία για γνώση; Για τι είδους επιθυμία πρόκειται; Πώς μπορούμε να την αφυπνίσουμε μέσα στο σχολικό πλαίσιο; Και πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε με ικανοποιητικό τρόπο τα εμπόδια και τους σκοπέλους που αυτή μπορεί να συναντήσει;

Απευθυνθήκαμε σε όσους εργάζονται και δραστηριοποιούνται με παιδιά και εφήβους σε οποιοδήποτε πλαίσιο (σχολείο, δημιουργική απασχόληση, κοινωνικές υπηρεσίες, εκπαιδευτικούς και ψυχοπαιδαγωγικούς χώρους, κ.α.), όπως εκπαιδευτικούς, παιδαγωγούς, ανεξάρτητα από βαθμίδα ή ειδικότητα, φοιτητές, ή απόφοιτους ψυχικής υγείας (ψυχολόγους, ψυχιάτρους, κοιν. λειτουργούς, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές) και έχουν ενδιαφέρον για μια βαθύτερη μελέτη της παιδικής και εφηβικής ηλικίας σε σχέση με την επιθυμία γνώσης, την προσέγγισή της και τα εργαλεία της.

Το εργαστήρι αυτό πρότεινε το άνοιγμα ενός διαλόγου πάνω στο πώς μπορούμε να διαβάσουμε την ουσία της επιθυμίας του παιδιού για γνώση και να προσανατολιστούμε μέσα στην ίδια την πράξη της. Με αφετηρία την ψυχαναλυτική κλινική του παιδιού και του εφήβου και την κατεύθυνση που αυτή προσφέρει στην ίδια την πράξη, βασικοί άξονες της δουλειάς μας ήταν: η εξοικείωση με βασικές ψυχαναλυτικές έννοιες και αρχές ως προς το σύμπτωμα στο παιδί και το παιδικό τραύμα, την δημιουργία και την ενίσχυση της επιθυμίας στο παιδί και ειδικότερα, της επιθυμίας μάθησης, τη σημασία της γνώσης και τα εμπόδιά της στο παιδί και τον έφηβο, τα οικογενειακά συμπτώματα και την επίδρασή τους στον ψυχισμό του παιδιού, αλλά και την αντιμετώπιση – απάντηση του επαγγελματία μέσα από την κλινική του ιδιαίτερου προς το παιδί και την οικογένεια.

Σ’ αυτή τη συλλογική μελέτη, μέσα σ’ ένα ζεστό και φιλικό κλίμα ανταλλαγών, προσεγγίσαμε την πηγή και τις αιτίες των σχολικών συμπτωμάτων, τις συνθήκες μέσα στις οποίες παράγονται, τους τρόπους της ριζικής και ουσιαστικής αντιμετώπισής τους. Μελετήσαμε τη σχολική αποτυχία, τις μαθησιακές δυσκολίες, το παιδικό και εφηβικό άγχος, και τις αναστολές, ως συμπτώματα που διαταράσσουν τη σχέση του παιδιού με τη γνώση και συνεπώς, παρεμποδίζουν την επένδυσή του και το άνοιγμα των γνωστικών οριζόντων και ενδιαφερόντων του. Τέτοιου είδους περιορισμοί οδηγούν το παιδί και τον έφηβο σ’ ένα αποκλεισμό όχι μόνο γνωστικό, αλλά ταυτόχρονα και κοινωνικό, λειτουργώντας ανασταλτικά στη δημιουργία των προστατευτικών παραγόντων της πρόληψης ενάντια στις εξαρτήσεις και τις δυσλειτουργικές συμπεριφορές.

Ευχαριστούμε πολύ όλους όσους συμμετείχαν, στο βαθμό που βεβαίως μπόρεσαν, μέσα στις συνθήκες των καιρών μας, να μοιραστούν και να ανταλλάξουν μέσα σ’ αυτή την από κοινού σκέψη μας, εμπλουτίζοντας την εργασία μας με τα ερωτήματα και τις σκέψεις τους.
Ο τελικός αποχαιρετισμός, όμως, θα γίνει τον Σεπτέμβριο και ελπίζοντας από κοντά!…

Συντονίστρια εργαστηρίου: Ιωάννα Βισβίκη